Sunday, July 11, 2010

Datum: 8. srpnja 2010.
Kad bi se trivijalnost mogla reciklirati, bila bi to brda otpada i nepregledan posao, unosniji od prodaje šlepera plastičnih boca. Na žalost, za goleme naslage trivijalnosti kojima nas, posebno ljeti, zatrpavaju požutjeli mediji, ne postoji dovoljno djelotvorna ekologija, ili reciklaža, i nema onoga, ni najmudrijega, koji bi od trivijalnoga mogao učiniti nešto korisno. Jedini je lijek izbjegavati bedastoće i ne obraćati na njih pozornost. No, u današnjem svijetu, to je isto kao da ste odlučili kako se nećete uznemiravati jer ste došli na plažu punu otpada, pa vam je svejedno hoćete li se sunčati na žalu između bačenih plastičnih boca i koštica od bresaka, komada pomidora iz salate, ili plivati u moru izbjegavajući fekalije s obližnjih usidrenih brodova i jahti. Gdje god dopire ljudska indolencija i sebičnost, za njom stiže i trivijalnost, neuništiva poput plastične ambalaže.

Hrvatski festival žutila

Dovoljno je preletjeti pogledom većinu domaćih medija pa da se uvjerimo kako se radi o pravom festivalu trivijalnosti. Žutilo je postalo stil života i način mišljenja, ako se tu o nekakvom mišljenju uopće i može govoriti. Udarne vijesti postaju lokalne i svjetske zvijezde koje paparazzi prate u stopu, a novinari koji ih slijede poput morskih pasa i čekaju otpatke s palube, izvješćuju nas gdje se zvijezde kreću, što su ručale, s kim su se susrele i što su, eventualno, izjavile za povijest. Tako su proteklih dana revni trudbenici tabloida pratili holivudsku glumicu Evu Longoriu od Skradina do Dubrovnika. Naslov u jednim novinama dramatično nas je obavijestio da je dotična dama u razgledanju Grada stavila svoju ručicu na stražnjicu svoga muža! Eto ekskluzivne vijesti! Ali to nije ništa, vrhunac je za svekoliko pučanstvo tek uslijedio: otkriveno je da je gospođa Eva na štandu u Skradinu kupila DVD Seke Aleksić i Cece Ražnjatović. Navodno se vlasnica štanda javila u beogradski tabloid "Svet" i dala tu svjetsko-balkansku ekskluzivu listu kojega "redovito čita". 
Kladio bih se da je taj srbijanski tabloid izmislio cijelu priču. Valjda im je zvučala kao dobar "štos", provokacija ili reklama. No, bila ona izmišljena ili ne, sama po sebi već dovoljno govori. Činjenica je da se na štandovima sa suvenirima na Jadranu može kupiti svašta, pa tako nije čudno ni da se nađu srpske folk-zvijezde.

Ozbiljna anomalija društva

Ni to ne bi bilo toliko sablažnjivo da jedan dio hrvatske mladeži po raznim klubovima ne "praši" narodnjake, bilo srpske, bilo bosanske, bilo hrvatske... Dakle, priča govori o našoj stvarnosti. Moguće je da je izmišljena, ali je jednako tako moguće i da je Eva Longoria od čitateljice srpskoga "Sveta" na Krki kupila CD-ove ili DVD-ove "najpopularnijih izvođača s ovih prostora". I to je, na žalost, priča iz Hrvatske. 
Žutilo i trivijalnost preplavili su sve pore života. Kao kad "cvjeta" more, pa se život u njemu guši i nestaje. Tako je i s duhom i s umom. Nije stvar u tome da paparazzi rade svoj posao i da novine pišu tračeve. Toga je uvijek bilo, i bit će, ali su nekad za to postojale posebne rubrike. Danas više nema ništa drugo, kad žutilo postane jedini sadržaj, onda je riječ o nekoj velikoj društvenoj anomaliji koju mediji samo odražavaju. Kao i u svemu, uvijek postoji manjina ljudi koji se trude misliti i pisati o istinskim vrijednostima, dok većina nastoji zadovoljiti najniže ljudske porive pod izgovorom da to ljudi sami traže. U tomu ima svojevrsnog cinizma, jer razgaranje niže ljudske prirode želi se pokazati kao jedini i isključivi kriterij ljudske vrste. Zapravo, oni koji promoviraju trivijalnost kao zabavu i dominantni sadržaj preziru čovjeka i misle da čovjek ne zaslužuje ništa bolje.
 Ostale stranice iz rubrike Zoran Vukman